Żar czerwony szlak - Zapora Porąbka, Beskid Mały

Żar - wybierz materiał

Wejście na szczyt opracowaliśmy w formie wideo jak i opisowej z bogatą paletą zdjęć (opis poniżej). Na blogu prezentujemy luźne uwagi i ciekawostki nt. danego szczytu/szlaku

Specyfikacja szlaku:

Trudność szlaku*:
Łatwa
Zmęczenie*:
Niskie

*Ocenę wydajemy na podstawie własnych odczuć i preferencji. Ocena może być zawyżona lub zaniżona, wszystko zależy od kondycji fizycznej i doświadczenia z górami. Ocena dotyczy sezonu letniego, w sprzyjających warunkach pogodowych. Ocena zmęczenia dotyczy wejścia na szczyt.

Opis:

Skrzyżowanie ulicy Bielskiej oraz Łazki przy zaporze Porąbka to nasz punkt początkowy w drodze na szczyt Żaru (Foto 1). W niedalekim sąsiedztwie jest dostępny parking, tuż obok niego przystanek PKS dla tych, którzy korzystają z transportu zbiorowego. W tej lokalizacji dostępna jest garść szlaków prowadzących do innych szczytów lub miejsc – szczegóły na drogowskazie (Foto 2).

Przechodzimy chodnikiem przez Zaporę, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo (Foto 3) idąc wzdłuż jeziora Międzybrodzkiego (Foto 4, 5, 6), który jest dolnym zbiornikiem elektrowni szczytowo-pompowej na górze Żar.

Droga prowadzi przez teren zabudowany (Foto 6, 7). Pomiędzy budynkami przebłyskuje jezioro Międzybrodzkie wraz z intensywnie zielonymi zboczami pobliskich gór. Podłoże pod nogami to asfalt, płyty betonowe oraz ażurowe.

Mniej więcej po 20 – 25 minutach (zależy od tempa marszu) z ulicy Łazki skręcamy w lewo w ulicę Łukową (Foto 8, 9) – tą drogą idziemy aż do końca, gdzie kończy się asfalt (Foto 10, 11). Skręcamy w lewo w ulicę Szczytową, która prowadzi terenem gęsto zalesionym. Zostawiamy za sobą zabudowy domostw, możemy delektować się naturą do samego szczytu.

Leśny odcinek wita nas kilkoma przewróconymi drzewami (prędzej czy później zostaną one uprzątnięte, możliwe, że w dniu publikacji materiału już ich nie ma) oraz osuwiskiem z 2010 roku (Foto 12, 13), o którym poinformował nas nasz widz. Wystarczy trochę sprytu i można łatwo się wdrapać lub wczołgać, zależy co kto lubi.

Po 5 – 10 minutach (Foto 14, 15, 16) szlak zakręca w prawo wg. czytelnych oznaczeń (Foto 17, 18).

Kawałek dalej można dostrzec słupy energetyczne wraz z kilkoma odsłoniętymi miejscami (Foto 19, 20), z których rozpościera się widok na zachodnią część Beskidu Małego wraz z jeziorem Międzybrodzkim. Na jednym z tych miejsc ulokowana została ławka – oczywiście skorzystaliśmy z niej, nie tyle do odpoczynku co do podziwiania widoków, szlak do tej pory niespecjalnie nas zmęczył.

Od zakrętu szlak, z małymi wyjątkami, przebiega niemal w linii prostej (przed szczytem mocniej zakręca w lewo). Chociaż mijamy parę odejść w lewo i w prawo to nie są one prawidłowym kierunkiem. Droga na szczyt jest szeroka, łatwa i taka pozostaje do samego końca.

Blisko szczytu kończy swój bieg czarny szlak z Kozubnika (Foto 21). Zostało nam tylko kilkanaście minut marszu (Foto 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28) i szczyt Żaru zostaje przez nas zdobyty (Foto 29, 30).

Kontynuacja wędrówki?

Przeczytaj FAQ, aby wiedzieć jakimi wytycznymi kierujemy się podczas tworzenia materiałów ze szlaków między szczytami:

Żar – Kiczera, czerwony szlak.
Sprawdź nasze opracowanie (w przygotowaniu…)

Opis szlaku czerwonego

Jeżeli jesteś na szczycie Kiczery i chcesz zdobyć Żar obejrzyj ten materiał – pamiętaj! koniec tego materiału to Twój punkt początkowy.

Zdobądź Żar innym szlakiem

Czarny szlak z Międzybrodzia Żywieckiego.
(w przygotowaniu…).

Opis szlaku czarnego

Zielony szlak z Międzybrodzia Żywieckiego.
(w przygotowaniu…).

Opis szlaku zielonego

Czarny szlak z Kozubnika.
Szlak czarny nie prowadzi na szczyt, łączy się z czerwonym, którym zdobywamy szczyt (w przygotowaniu…).