Skrzyczne z Lipowej, Ostre - niebieski szlak, Beskid Śląski

Skrzyczne - wybierz materiał

Wejście na szczyt opracowaliśmy w formie wideo oraz opisowej umieszczonej poniżej wraz z bogatą paletą zdjęć z danego szlaku (zdjęcia umieszczone pod opisem jak również w galerii).

Specyfikacja szlaku:

Trudność szlaku*:
Umiarkowana
Zmęczenie*:
Umiarkowane

*Ocenę wydajemy na podstawie własnych odczuć i preferencji. Ocena może być zawyżona lub zaniżona, wszystko zależy od kondycji fizycznej i doświadczenia z górami. Ocena dotyczy sezonu letniego, w sprzyjających warunkach pogodowych. Ocena zmęczenia dotyczy wejścia na szczyt.

Wstęp

Skrzyczne to pierwszy szczyt, którego wszystkie szlaki zostały przez nas zrelacjonowane. Brakuje czerwonego, który nie prowadzi na szczyt, ale ten również udało nam się przejść i zapewne już wkrótce uzupełnimy jego brak. Z północnej części góry przerzuciliśmy się na południe a dokładniej na południowy wschód bo tam zlokalizowany jest początek szlaku niebieskiego z Lipowej. Szlak podobnie jak te ze Szczyrku oferuje dość męczącą wspinaczkę, nie jest trudny, ale potrzeba wylać trochę potu w końcu to najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego. Poza lekkimi zakrętami i kilkoma traktami, które przecinają szlak, jest on liniowy i dość dobrze oznaczony, ciężko jest się zgubić, posiada niewiele płaskich odcinków, na których można złapać oddech.

Niebieski szlak z Lipowej to początkowo głównie piękny, gęsty las, im wyżej tym las się przerzedza, gdzie pod samym szczytem mamy efekt złej gospodarki drzewostanem, liczne choroby drzew i działalności człowieka, która przez lata była obarczona błędami. Bez obaw dzisiaj te tereny pomału wracają do dawnego tętniącego leśnego życia, natura z małą pomocą człowieka się odbudowuje a my póki możemy korzystajmy z pięknych panoram, które zapewne niedługo znikną zasłonięte przez nowe drzewa. Ten szlak to jedyny, który nie eksponuje intensywnej degradacji góry dla sportów zimowych.

Jak widać na zdjęciach pogoda nam dopisała, przejrzystość powietrza akceptowalna, niestety szczyty Tatr niewidoczne, ale za to piękny atramentowy kolor jeziora Żywieckiego rozbudziły nasze wspomnienia z morza Adriatyckiego, w tym dniu łatwo było się pomylić.

Przebieg szlaku

Zdobywanie szczytu rozpoczynamy z parkingu w Dolinie Zimnika. Parking zlokalizowany jest w miejscowości Lipowa, Ostre. W niedalekim sąsiedztwie dostępny jest hotel Zimnik przy, którym skręcamy w ulicę Turystyczną (w lewo) oznaczenia na słupie po drugiej strony ulicy lub na ogrodzeniu. Mijając hotel i jego teren rozpoczynamy leśną wspinaczkę. Początek szlaku nie rozpieszcza – jest stromo, trzeba również uważać na korzenie i kamienie. Większy oddech bierzemy przy kolejnym lekkim zakręcie w lewo. Idziemy nieznacznym wąwozem i dochodzimy do rozwidlenia dróg, obojętnie, czy w prawo, czy w lewo oba kierunki łączą się trochę wyżej.

W takim leśnym akcencie docieramy do Jaśkowej Hali, murowana tablica informuje nas skąd wzięła się nazwa i jaka jest jej historia. Od tego miejsca roślinność jest coraz bardziej skąpa a szlak ponownie mocno pnie się w górę serwując pod nogami coraz większe kamienie, które mocno spowalniają marsz. W ostatnich etapach szlak przecinają szerokie trakty lub do niego dołączają z lewej lub prawej strony. Wyłaniający się czubek masztu sugeruje, że jesteśmy blisko szczytu. Warto zaznaczyć, że drogowskaz przy Schronisku to nie najwyższy punkty Skrzycznego, jeżeli chcemy wejść na szczyt skręcamy koło drogowskazu w lewo (szlak zielony) po kilku krokach w prawo, w stronę masztu – po prawej stronie dostrzeżemy kolejną tabliczkę z napisem Skrzyczne.

Zdjęcia ze szlaku

Drogowskaz – początek szlaku

Dość duży parking przy początku szlaku, póki co bezpłatny.

Wjazd ulicy Turystycznej, szlak prowadzi pomiędzy ogrodzeniami hotelu i prywatnej posesji

Szlak pnie się do góry mijając hotelowe zaplecze, na końcu ogrodzenia szlak zakręca w lewo

Leśny odcinek jest stromy, podłoże im wyżej tym bardziej uparte dla naszych stóp

Uff, po kilku krokach skręcamy ponownie w lewo, droga przez chwilę robi się bardziej przyjazna dla naszego oddechu i nóg

Możemy sobie wybrać: na lewo lub prawo, obie ścieżki łączą się nieco wyżej. Ta po lewej jest wąska i ocieramy się o wszystkie krzaki, po prawej dużo kamieni i nieco trudniej

Hala Jaśkowa, po prawej kamienna tablica

Coraz mniej drzew ochrona przed słońcem maleje

Do szlaku dołączają (lub go przecinają) z różnej strony trakty, szlak jest mocno kamienisty, dobrze oznaczony więc trudno go pomylić

Naszym zdaniem to najtrudniejszy odcinek na niebieskim szlaku, ale panoramy wkoło zachwycają

Najwyższy punkt Skrzycznego

Kontynuacja wędrówki?

Przeczytaj FAQ, aby wiedzieć jakimi wytycznymi kierujemy się podczas tworzenia materiałów ze szlaków między szczytami:

Skrzyczne – Malinowska Skała , zielony szlak.
Sprawdź nasze opracowanie* (w przygotowaniu…)

Opis szlaku zielonego

*Nasze opracowanie dotyczy szlaku Malinowska Skała – Skrzyczne. Pamiętaj! koniec tego materiału to Twój punkt początkowy.

Zdobądź Skrzyczne innym szlakiem

Niebieski szlak ze Szczyrku – Dolna Stacja Kolejki.
(w przygotowaniu…).

Opis szlaku Niebieskiego

Zielony szlak ze Szczyrku – ul. Leśna.