Kopa Kondracka - żółty szlak Gronik (Tatry)

Nawigacja: HOME / PASMA GÓRSKIE / TATRY

Kopa Kondracka - wybierz materiał

Wejście na szczyt opracowaliśmy w formie wideo jak i opisowej z bogatą paletą zdjęć (opis poniżej). Na blogu prezentujemy luźne uwagi i ciekawostki nt. danego szczytu/szlaku

Specyfikacja szlaku:

Trudność szlaku*:
Umiarkowana
Zmęczenie*:
Duże

*Ocenę wydajemy na podstawie własnych odczuć i preferencji. Ocena może być zawyżona lub zaniżona, wszystko zależy od kondycji fizycznej i doświadczenia z górami. Ocena dotyczy sezonu letniego, w sprzyjających warunkach pogodowych. Ocena zmęczenia dotyczy wejścia na szczyt.

Opis:

Rozpoczynamy w punkcie poboru opłat za wstęp do Tatrzańskiego Parku Narodowego – Gronik. Wg oznakowania powinniśmy dojść do szczytu Kopy Kondrackiej w 3:30h (Foto 1, 2). Pierwszy etap to dotarcie do Wielkiej Polany Małołąckiej – wg. oznakowania 50 minut.

Mijamy rogatkę, idziemy dość szerokim i doskonale przygotowanym szlakiem w stronę Wielkiej Polany Małołąckiej (kierunek południe). Przez chwilę po lewej (Foto 3), a później po prawej stronie towarzyszy nam strumień wody, przez który w kilku miejscach przechodzą drewniane mosty (Foto 4, 5, 6). Dobry kierunek wędrówki sugerują pojawiające się żółte i niebieskie oznaczenia szlaku.

Mniej więcej na półmetku tego etapu mijamy skrzyżowanie (Foto 7, 8). Szlak na Kopę skręca w lewo, natomiast prosto biegnie szlak niebieski na Przysłop Miętusi oraz Małołączniak.

Idąc dalej krajobraz nie zmienia się, ale na poboczu pojawiają się luźno rozrzucone pokaźnych rozmiarów głazy (Foto 9, 10). Zostawiamy las za plecami delektując się pierwszymi widokami na wysoko wypiętrzone szczyty Tatr z Wielkiej Polany Małołąckiej. Tuż przed polaną żółty szlak przecina czarny (Foto 11, 12).

Wielka Polana Małołącka jest początkiem drugiego etapu, który prowadzi do Kondrackiej Przełęczy. Na polanie znajdziemy miejsce piknikowe i dużo przestrzeni do odpoczynku (Foto 13). Kontynuujemy wydeptaną ścieżką (Foto 14).

Wchodzimy w teren zalesiony z dominacją drzew iglastych (Foto 15), który raz za razem serwuje odsłonięte krótkie odcinki trasy (Foto 16). Od tego punktu zaczynamy wspinaczkę po ułożonych kamieniach, które w leśnych odcinkach są bardzo śliskie (Foto 17, 18).

Po około 15 minutach marszu szlak zakręca najpierw w lewo, później w prawo (Foto 19, 20). Odcinek ten jest bardziej stromy i wymagający.

Po lewej stronie przechodzimy obok finezyjnie wyrzeźbionej przez siły natury skały (Foto 21). Skręcamy ponownie w prawo (Foto 22), wspinamy się po kamieniach do góry pośród coraz niższej roślinności – ten etap wymaga uwagi i może sprawić większą trudność (Foto 23, 24).

Chwilowy koniec mozolnej wspinaczki wieńczy zakręt w lewo. Przechodzimy pośród przekwitniętych wierzbówek kiprzyc (Foto 25), szlak przyjmuje kształt litery „S” (Foto 26). Korzystając z kawałka niezbyt stromego terenu wiele osób odpoczywa w tym miejscu, podziwiając zbocze Giewontu i Czerwonych Wierchów.

Kolejny 10-minutowy etap wdrapywania się na szczyt Kopy Kondrackiej prowadzi lekko falistym kamienistym szlakiem (Foto 27). Po 10 minutach zmieniamy kierunek (Foto 28).

Skręcamy w prawo idąc wąską ścieżką ułożoną z kamieni. Ścieżka ta aż do Kondrackiej Przełęczy jest nieregularna, z ostrymi zakosami, przeskakując swoim przebiegiem ze zbocza na zbocze. Najbardziej wymagający odcinek to ten z kosodrzewiną, gdzie strome podejścia i ruchome, niestabilne kamienie absorbują naszą energię. Plusem jest fakt, iż ciężko zgubić się pośród kosodrzewiny (Foto 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39).

Na Kondrackiej Przełęczy szlak żółty krzyżuje się z niebieskim, który prowadzi na Giewont (Foto 40). Pomijając tłumy turystów jest to świetne miejsce do odpoczynku i podziwiania uroku Tatr. Stojąc przodem do drogowskazu na Kopę kontynuujemy idąc w lewą stronę rozpoczynając tym samym etap trzeci i ostatni.

Od Kondrackiej Przełęczy robi się o wiele przyjemniej – oczywiście nadal czeka nas wspinaczka (Foto 41), ale szlak posiada dużo udogodnień w postaci schodów ułożonych z kamieni (Foto 42), którymi bez problemu pokonujemy kilka kopulastych wzniesień (Foto 43).

Pokonując jedną z ostatnich kopuł (Foto 44) dostrzegamy w oddali szczyt Kopy Kondrackiej (Foto 45). Jeszcze tylko ostatnie przyspieszające mocno puls podejście (Foto 46, 47) i osiągamy szczyt (Foto 48, 49).

Zdobądź z innego szczytu lub kontynuuj przygodę z Kopy Kondrackiej

Przeczytaj FAQ, aby wiedzieć jakimi wytycznymi kierujemy się podczas tworzenia materiałów ze szlaków między szczytami:

Małołączniak – Kopa Kondracka, czerwony szlak*. Sprawdź nasze opracowanie tego szlaku (w przygotowaniu…)

Film 4K (YouTube)

Opis szlaku czerwonego

Jeżeli jesteś na Kopie Kondrackiej i chcesz zdobyć Małołączniaka obejrzyj ten materiał – rozpoczynasz na końcu tego materiału i idziesz do jego początku.

Kopa Kondracka – Kasprowy Wierch, czerwony szlak. Sprawdź nasze opracowanie tego szlaku (w przygotowaniu…)

Film 4K (YouTube)

Opis szlaku czerwonego

Jeżeli jesteś na Kasprowym Wierchu i chcesz zdobyć Kopę Kondracką obejrzyj ten materiał – rozpoczynasz na końcu tego materiału i idziesz do jego początku.